Alle veelgestelde vragen

Over eLearning starten, maken of implementeren kun je heel veel lezen online. En er zijn legio veelgestelde vragen. De meestgestelde hebben we voor je op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet bij? Bel of mail ons dan!

Wat is een LMS?

Een LMS ofwel Learning Management System is een software tool die je helpt om eLearning te beheren en distribueren. Je hebt hierin legio mogelijkheden, en de features vliegen je vaak om de oren. Zie het als een raamwerk waar je content in draait. Wij vergelijken het vaak met een bibliotheek: het gebouw, de balie en kasten zijn het LMS. De boeken zijn de content. En de medewerker - dat ben jij!

Zonder boeken én gebouw geen bieb. Zonder LMS geen eLearning.

Elke LMS is anders, en vaak zit het hem in de nuances van de features. Het is op eerste hand vaak niet te zeggen wat voor jouw de "best fit" is. Daarom gaan wij graag in gesprek. Om je behoefte te bepalen, de toekomstplannen te bekijken en uiteindelijk een selectie te maken van de beste opties om jouw doel te behalen. 

Wat is het verschil tussen een LMS en een LXP?

Een Learning Experience platform (LXP) is een gepersonaliseerde, social, online leerervaring voor medewerkers. Het is een open ecosysteem waarin de student centraal staat. Het draait dus om de leer 'ervaring' die zorgt dat studenten gemotiveerd zijn zelf aan de slag te gaan.
Waar in een traditionele
LMS vooral de beheerder (en dus vaak de organisatie) centraal staat, is dit bij een LXP de student (of medewerker). Medewerkers hebben dus de mogelijkheid om niet alleen kennis op te doen die een organisatie aanbiedt, maar kan ook actief op zoek naar externe kennis.

Dit betekent niet dat je niks meer aan een traditioneel LMS hebt, maar dat deze niet meer centraal staat. Het LMS is bij een LXP een onderdeel van het grotere geheel geworden.

Daarnaast zien we in de ontwikkeling van de meeste LMS systemen, dat het LXP-principe wordt doorgevoerd. Gamification, skills en een content market zijn steeds normaler als onderdeel van een LMS. 

 

Hoe kies ik een LMS?

Een passend LMS uitkiezen is nog best lastig! Er zijn zoveel factoren die een rol spelen. 

Deze keuze maken hebben wij al vaak gedaan, en we helpen je er daarom graag bij. Maar wat kun je zelf alvast doen om de keuze wat makkelijker te maken? 

Er zijn een aantal zaken die van belang zijn:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je bereiken met eLearning?
  • Hoeveel gebruikers heb je nodig? Denk niet alleen aan het aantal studenten, maar ook gebruikers met andere rollen binnen het systeem (administrator, trainers etc.).
  • Features: Wat zijn je must-have en nice-to-have features? Maak hiervan een uitgebreide lijst.
  • Content:
    • Welke content ga je aanbieden en hoe ziet dit eruit?
    • Ga je zelf content maken?
  • Technisch: wil je koppelingen maken met andere systemen via een API?

Als je deze informatie al hebt bepaald, is het gemakkelijker om de verschillende opties te doorlopen op de best fit. Wil jij daar hulp bij, dan staan we voor je klaar! 

Is de aankoop van mijn software via jullie duurder dan online bij de leverancier?

Nee, wij zijn nooit duurder. En we kunnen je ook die goede aanbieding leveren.

We hanteren dezelfde prijzen als de leverancier online. Bieden dezelfde service, want je hebt gewoon recht om je support bij de leverancier te vragen.

Wat is dan het voordeel?

  • Wij zijn een lokaal bedrijf met werkgeboed Nederland en België.
  • Je kan met ons gewoon in het Nederlands kan communiceren.
  • Wij vragen niet om je credit card, maar sturen je graag een factuur.
  • Een vraag of andere service nodig: je kunt bij ons terecht voor meer dan alleen dat ene software pakket. 
Hoe lang duurt het om een LMS te implementeren?

Dat is een hele goede vraag. En het antwoord is niet eenduidig. Want het valt of staat bij een helder beeld van jouw organisatie, je doelen en de interne processen. En vooral de tijd die vrij gemaakt kan worden binnen het team - eLearning implementeren doe je er 'niet even bij'.

Heb je een duidelijk beeld van je wensen en hoe je eLearning binnen je organisatie voor je ziet? Is er tijd geblokt voor een of meerdere medewerkers om eLearning up-and-running te krijgen? En start je met een beperkt aanbod maar rol je periodiek nieuwe trainingen uit? Dan kan het snel gaan en kun je met een paar weken online zijn.

Heb je een wat minder duidelijk beeld, of wil je de uitrol meteen groots en meeslepend? Dan moeten we zorgen dat voor een goed projectplan, zorgen dat we alle informatie hebben, content maken/inkopen en uitrolplan maken. Dat kost tijd en man-uren. We helpen heel graag in dit proces als projectmanager, uitvoerder en/of consultant. Houdt rekening met een langere doorlooptijd - soms wel tot een jaar of zelfs langer. Maar hé, dan staat je online academy wel als een huis!

Waar wordt mijn LMS gehost?

Het hosten van een LMS is afhankelijk van het pakket wat je kiest en de wensen die jij hebt. Je kunt kiezen voor shared cloud, private cloud maar ook lokaal op je eigen server. Er zijn per software pakket andere opties en mogelijkheden. Benieuwd? Vraag dan naar de mogelijkheden.

Hoe voeg ik content toe aan mijn LMS?

Dat is afhankelijk van het platform. We bieden verschillende platforms aan met een ingebouwde content creator tool. Wat ons betreft is dat niet het beste - vaak zijn je mogelijkheden dermate beperkt dat je de content amper eLearning mag noemen.

Wij adviseren content te maken met een echte authoring tool. Dat is de officiele naam voor een content tool waarmee je eLearning kan maken. Er zijn diverse opties om hiermee content te maken, en ook om deze te uploaden in het LMS. Denk daarbij aan het maken van een SCORM 1.2/2004, TinCan, xAPI, cmi5, LTI, Remote SCORM. Meer weten of deze termen? Lees verder bij de veelgestelde vragen bij 'content'.

Authoring tool, wat is dat?

Met een zogenaamde authoring tool kun je eLearning content maken. Deze authoring tools zijn uitgerust met diverse features om interactieve content te maken. Zoals het maken van quizzes, interacties en simulaties. Maar ook Virtual Reality en animatie is mogelijk. 

Er zijn veel verschillende tools, en wij adviseren om je niet blind te staren op één tool waar je alles mee moet (of wil) kunnen. Écht goede eLearning content maak je pas als je meerdere tools combineert. 

Meer weten wat bij jouw doel past? Wil je zelf aan de slag of juist wat extra hulp - neem contact op en we bespreken samen de mogelijkheden. 

Content zelf maken, inkopen of op maat laten maken?

Je kunt content natuurlijk zelf maken, maar er zijn ook mogelijkheden om het in te kopen of door ons op maat te laten maken.

Zo biedt GoodHabitz generieke content aan die voor elke organisatie interessant is. Zij hebben meer dan 150 cursussen, in diverse talen beschikbaar. Denk aan thema's als communicatie & taal, computerskills, gezondheid & veiligheid, sales, productiviteit in je werk, teamwork & management, leiderschap en persoonlijke kracht.

Zelf content maken kan natuurlijk ook. Zeker wanneer je bedrijfsspecifieke trainingen wil aanbieden kun je zelf aan de slag Let op: eLearning content maken kost veel tijd. Meer dan wanneer je een klassikale training voorbereid. Gemiddels ben je een uur bezig met 5 minuten content produceren - mits je alle benodigde materialen goed hebt verzameld en je storyboard hebt uitgewerkt.
Er zijn vele authoting tools op de markt, voor beginnende designers tot experts - wij hebben ze in elke gradatie.

Dat zelf content maken is dus nog best een klus. Daarom bieden wij aan om je daarbij te helpen! Kies er voor om de content op maat te laten maken. Onze content designers hebben brede ervaring met het maken van content op diverse vakgebieden. Als jij de vakinhoudelijk informatie en het einddoel duidelijk met ons deelt, dan maken wij er online lesstof van. Interactief, visueel netjes en natuurlijk branded met jouw logo en bedrijfskleuren.

Waar moet goede eLearning content aan voldoen?

Over dit onderwerp worden hele blogs, ellenlange pagina's over geschreven. Het belangrijkste is dat je je realiseert wie je doelgroep is, wat het leerdoel is en dat je heel eenzijdig informatie zend. Dat betekent dat je een paar dingen in je achterhoofd moet houden:

  • Doelgroep:
    Wat is het opleidingsniveau, en op welke manier leert deze doelgroep het beste? Denk na over hoe je content aanbiedt - waak voor teveel tekst. Maar werk vooral met afbeeldingen, visuals en/of (animatie)video's.
  • Leerdoel:
    Wat is de wil je iemand leren? Wat wil je dat iemand zeker onthoud, wat is nice-to-know?
    De informatie waarvan je zeker wilt zijn dat iemand het onthoud moet je een aantal keer herhalen. En maak training behapbaar. 5x 3 minuten leren is veel makkelijker dan 1x 15 minuten.
  • Boodschap:
    Wees kritisch over de hoeveelheid informatie die je per les aanbiedt. Je bent geneigd veel informatie te delen, maar een mens heeft maar beperkte mogelijkheid om informatie tot zich te nemen en onthoud al helemaal niet veel. Dus bepaald je boodschap, herhaal, en maak lessen interactief door gebruik van quizzes, interacties en simulaties. Zo betrek je je student!

Dit zijn een paar algemene tips. Maar we bieden ook een 'Train de Trainer' training aan. Waarbij we je stap voor stap leren hoe je goede eLearning maakt en waar je op moet letten. 

Waarom het ik een LMS nodig? Ik heb toch de content al?

Klopt, maar met alleen boeken heb je nog geen bibliotheek. Een LMS helpt je bij het managen en beheren van je studenten en cursussen. Maar ook kun je met een LMS resultaten beheren en je aanbod fine-tunen op basis van deze inzichten. Een goed LMS is dus zeker de investering waard!

Wil je het heel simpel houden? Dan kun je natuurlijk ook kijken naar platforms als Articulate Rise of EasyGenerator. Deze platforms bieden beide mogelijkheid om content te maken en direct vanuit hun ingebouwde LMS aan de studenten aan te bieden. Dit is echt een light versie van een LMS, maar met weinig specifieke behoeften prima bruikbaar.

Waarom zou ik een authoring tool via Spike kopen? Dat is vast duurder...

Nee, wij zijn nooit duurder. En we kunnen je ook die goede aanbieding leveren!

We hanteren dezelfde prijzen als de leverancier online. Inclusief dezelfde service, want je hebt gewoon recht om je support bij de leverancier te vragen. 

Wat is het voordeel nog meer?

  • Wij zijn een lokaal bedrijf met werkgeboed Nederland en België. Kom je er niet helemaal uit, dan komen we gewoon langs om je te helpen.
  • Je kan met ons gewoon in het Nederlands kan communiceren.
  • Wij vragen niet om je credit card, maar sturen je graag een factuur.
  • Een vraag of andere service nodig: je kunt bij ons terecht voor meer dan alleen dat ene software pakket. 
  • Wij bieden training aan om goede content te leren maken.
Als ik content laat maken door Spike, wat kost dat?

Het maken van eLearning content is een tijdrovende klus. Niet alleen omdat je goed moet nadenken over de inhoud van je lessen, je lesdoel en hetgeen wat je wil bereiken met je les. Maar vooral ook omdat je niet kan leunen op je kracht om te improviseren. Tijdens een klassikale training krijg je directe feedback van je studenten, en kun je altijd wel wat bedenken gaande weg om je training beter te maken zodat je je doel behaald. Die escape zit er bij eLearning niet in...

We hebben daarom een duidelijk stappenplan als we content voor je gaan maken:

  1. Orienterend gesprek: wat zijn je wensen, doelen en welk materiaal is beschikbaar?
  2. Voordracht bestaande training: is er een bestaande training die normaal klassikaal gegeven wordt? Dan willen we die graag stap-voor-stap doornemen. Zo weten we elke lesstof iemand moet kennen, de vragen die we hebben kunnen we direct stellen.
  3. Storyboard: vanuit de materialen die beschikbaar zijn maken we een storyboard voor de eLearning les(sen). Deze zijn de basis voor de gehele training en zorgen voor duidelijk overzicht van hetgeen er moet gebeuren.
  4. Plan: Na goedkeuring van het storyboard maken we een plan met daarin de benodigdheden, doorlooptijd en een indicatie van het financiele plaatje. Deze bieden we aan voor akkoord.
  5. Productie: Tijd om aan de slag te gaan. We gaan nu produceren. Zodra we klaar zijn krijg je het resulaat ter review aangeboden.
  6. Final content: Als we je opmerkingen hebben verwerkt is de content final en kun je deze aanbieden aan je studenten!

Het is dus lastig om zonder voorwerk een indicatie van de kosten te maken. We zullen eerst aan de slag gaan, en pas als we alles helder inzichtelijk hebben kunnen we een goede indicatie van het totaal aantal benodigde uren maken. Het orienterend gesprek is gratis, voor stap 2 tot 4 berekenen we de gemaakte uren door. Uiteindelijk ontvang je een totaalplaatje zodat je je hele budget inzichtelijk hebt.
We kunnen dus nooit vooraf een prijsopgaaf geven zonder het uitwerken van de storyboards en het projectplan.

Welke soort content kan ik uploaden in een LMS?

eLearning moet je, om het goed te kunnen afspelen in je LMS, in een specifiek bestandformaat opslaan. Dit bestand kun je gebruiken in je LMS. Gedurende de afgelopen 20 jaar zijn er diverse bestandsformats ontwikkeld. Afhankelijk van je LMS worden de volgende bestandsformats ondersteund:

Soort Uitleg
AICC Het staat voor "Aviation Industry CBT Committee". Dit was de eerste ontwikkeling voor eLearning content en voorloper van SCORM. 
SCORM 1.2 SCORM zorgt dat je conten elementen als een zip-file wordt opgeslagen. Deze zip-file upload je in je LMS. SCORM 1.2 is nog altijd het meest gebruikte bestandtype gebruikt in eLearning.
SCORM 2004 Verbeterde versie van SCORM 1.2. SCORM 2004 maar toch op de achtergrond gebleven.  
TinCan API Biedt wat meer inzicht in data dan SCORM. Nadeel is dat je cursus er wat minder mooi uit ziet dan wanneer je SCORM gebruikt.
xAPI Met xAPI kun je data van je content delen met externe tool, waardoor je een completer beeld krijgt van de presentaties binnen je LMS.
RemoteSCORM Via RemoteSCORM maak je een link tussen je LMS en een externe server waar de content op gedraaid wordt. Dit met behulp van een zip-file (SCORM) die zorgt voor de connectie. 
LTI Via een LTI (Learning Tools Interoperability) maak je een link tussen je LMS en een externe server waar de content op gedraaid wordt. Dit met behulp van een link. 
cm15 Nieuwste ontwikkeling en aanvullend op de xAPI. Makkelijker in gebruik, geavanceerder dan SCORM 1.2. 

Het komt er heel simpel op neer dat elk bestandformat een bepaald protocol genereerd, met (nagenoeg) dezelfde uitkomst in je LMS. De manier waarop informatie wordt verwerkt naar bijvoorbeeld rapportage informatie is anders. En niet altijd kan alle informatie verzameld worden door een LMS. Denk dus goed na welke data je wilt rapporteren en of je bijvoorbeeld je kennistest in je content opneemt, of in het LMS een test ontwikkeld (wat je vaak meer inzichten geeft). En wat voor jou het beste is? Gewoon testen! 

eLearning zelf maken: waar begin je?

Hoe maak je effeciente en effectieve eLearning? Doorloop een aantal stappen:

  1. Bepaal je doelgroep
  2. Bepaal leerdoel en manier van leren van je doelgroep
  3. Maak een storyboard van je beoogde training
  4. Verzamel alle benodigde materialen en informatie
  5. Ga aan de slag met (een) geschike authoring tool(s)
  6. Review je content - pas aan waar nodig
  7. Upload je content in je LMS en laat je studenten lekker leren
  8. Verzamel data en review op basis van behaalde resultaten en feedback van je studenten.

Met deze stappen kom je al een heel eind. Toch kun je misschien nog wel wat hulp of extra tips gebruiken. Wij helpen graag! Neem gerust contact op met onze eLearning experts.

Software gekozen, en nu?

Oké, je hebt je software uitgezocht: aan de slag! Maar de implementatie van eLearning valt of staat bij ene helder beeld van wat je wilt. 

Afhankelijk van dit beeld, de grootte van je organisatie, de manier van implementeren (big bang of small puff), de resources die beschikbaar zijn, en gewenste timing is de doorlooptijd van 1 maand tot 2 jaar. En alles daar tussenin... 

We gaan altijd uit van 3 fases:

  1. Analyse: wensen, behoeften, (interne) processen, rollen en lesaanbod bepalen. Op basis hiervan kunnen we keuzes maken in de inrichting van het systeem. 
  2. De productiefase: LMS instellen (technisch) en content creatie/aankopen. De invulling van het systeem zorgt vaak voor flink wat werk. Verkijk je dus niet op de tijd die hierin kan gaan zitten. Een goede voorbereiding is het halve werk.
  3. Roll-out: tijd om het platform te lanceren. Hierbij denken we mee over het communicatietraject, uitingen, en plan en natuurlijk een (technisch) goede launch van je eLearning academy. 

De doorlooptijd is per klant heel verschillend. Vaak kunnen we na fase 1 een goede planning maken, waar we met het team aan kunnen bouwen. Vanuit Spike begeleiden we dit traject als consultant, project lead of nemen we het hele project van je over. Net wat jij wil!

Implementeren, kan ik dat zelf niet?

Uiteraard kan je zelf je software implementeren. Oud-eigenaar van Spike Technology Wim van Genk was altijd van menig dat onze hulp niet nodig is. 

Echter is onze ervaring tegenwoordig dat eLearning succesvol implementeren nog niet zo simpel is. Wij kennen de valkuilen en behoeden je er graag voor. Ook kennen we de systemen en hun mogelijkheden door en door. Niet alleen de technische inrichting is belangrijk, maar juist ook een enthousiaste organisatie is van belang. Daarom raden we aan onze hulp in te schakelen om het gehele proces soepel te laten verlopen.We hebben helaas vaak gezien dat eLearning niet van de grond komt door een slechte implementatie... En dat is meer dan zonde van de investering.

Natuurlijk bieden wij onze hulp altijd in overleg en kies jij in welke mate en op welke manier je onze kennis gebruik wil maken. Laat je ons je wensen horen?

Wat komt er na de implementatiefase?

Tijd om je eLearning omgeving te laten draaien! Aangezien je veel tijd hebt besteed om je systeem goed in te richten, is het van belang om het ook zo te houden. Wij adviseren om iemand dedicated verantwoordelijk te maken voor eLearning. Neem het serieus, dan wordt het gegarandeerd een succes.

Wat is het voordeel van eLearning?

De voordelen van eLearning zijn legio. Vooral het feit dat we allemaal druk zijn, overvolle agenda's hebben, maakt dat eLearning een prettige manier is om toch jezelf te kunnen ontwikkelen. De voordelen op een rijtje:

  • Het bespaart tijd voor de trainer
    Als je een goede online training maakt heb je als trainer een groter bereik op kortere termijn. Klassiekale training beperkt het aantal deelnemers, online kunnen zo veel mensen meedoen als je wilt. Eenmaal de training gemaakt, kan je als trainer achterover leunen (of een nieuwe training maken!).
  • Het bespaart tijd voor de cursist
    De cursist hoeft niet meer naar een locatie te rijden om een training te volgen. Ook kun je efficienter en op je eigen tempo leren waardoor het je minder tijd kost. Wist je dat door eLearning studenten 40-60% meer kennis opnemen dan bij een klassikale training? Je leert dus wel tot 5x sneller!
  • Het is duurzaam en milieuvriendelijker
    Geen hand-outs printen, geen flipover vol kladderen, geen reistijd, geen lunch, geen autorit en minder stroom. Kortom: allemaal redenen om online training of blended learning zeker te overwegen!
  • Altijd & overal kun je leren
    Omdat je online leert ben je als student heel flexibel. Even tussendoor, tijd je pauze of 's avonds op de bank. Leren kan altijd en op je eigen tempo!
  • Het is goed voor je portemonnee
    Je moet even investeren in wat software en de implementatie. Maar eenmaal online is eLearning op lange termijn een stuk voordeliger dan traditionele training. Niet alleen de trainingskosten zijn lager, maar door je medewerkers up-to-date te houden krijgt het bedrijfsresultaat een boost!
  • Het is leuk!
    Online leren is leuk. Zeker als je goede en interactieve content aanbiedt. Dit houdt je de student bij de les waardoor ze geneigd zijn nog een lesje te volgen. Let wel op: de student kan zich eenzaam gaan voelen. Denk daarom na om online leerstof aan te bieden waar kan, maar ook een fysieke trainingen te behouden waar nodig. De ideale combinatie voor blended learning. 
Hoe doen andere organisaties dat met eLearning?

We krijgen vaak de vraag hoe andere klanten eLearning implementeren.

Buiten het feit dat we data niet mogen en willen delen aan derden, is elke situatie anders. Geen enkele implementatie is hetzelfde, en elke organisatie heeft zijn eigen wensen en behoeften. Dus helaas: we kunnen niet vaak afkijken. Wel onze lessons learned meenemen in nieuwe implementaties - en dat doen dus ook!

eLearning trends - wat is hot?

Het is altijd lastig te voorspellen, maar een paar dingen zijn opvallend in de ontwikkeling van eLearning. Wij zien trends onstaan in:

  • Microlearnings
    Deze term kennen we al even, maar het echt toepassen blijft lastig. Toch zien we in de snelheid van alledag dat microlearnings hun opmars krijgen. Ken je Duolingo (van de taalcursussen)? Die zijn een echte kei in microlearnings en een heel goed voorbeeld vinden wij.
  • Virtual Reality en Augmented Reality
    Visueel is (bijna) iedereen sterk. Je kunt zó veel informatie delen door het visueel te maken! Daarom verwachten wij dat je steeds meet VR en AR tegen gaat komen om bijvoorbeeld werksituaties te verduidelijken, of om alvast een kijkje te nemen op een (nog onbekende) locatie. Thinglink is een ideale tool om dit soort content mee te maken - wij zijn fan.  
  • Podcasts
    Is dit eLearning? Niet persé, maar wel een hele toffe tool om informatie te delen. Lekker luisteren naar een goed verhaal tijdens je rit naar kantoor. Of in je lunchpauze-wandeling. Je kunt het dus best onderdeel maken van je online training! 
  • Animatie video's
    Animatievideo's zijn natuurlijk al even in gebruik. Maar waar we een paar jaar veel real life video's maakten, is het maken van animaties toch een stuk sneller. Vyond is een ideale tool om snel en op een aantrekkelijke manier animatievideo's mee te maken. 
  • Social Learning
    Met en van elkaar leren: iets wat we dagelijks doen, maar wat ook een tendens krijgt in eLearning. Een community bouwen en de mogelijkheid om met elkaar te leren wordt steeds belangrijker. Zeker omdat we geneigd zijn de connectie te verliezen in deze digitale wereld. 

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan zeker contact met ons op. We beantwoorden je vraag graag!